Een Serious Game lijkt haast een tegenstelling, maar het is feitelijk een spel met een serieuzer doel dan vermaak. Dat vraagt dus om nadere toelichting van deze twee woorden.
Serious
Het serieuze aspect komt van de context waar het wordt gebruikt, zoals bijv. defensie, de zorg en de belastingdienst. Ook komt het van het andere primaire doel dan vermaak, zoals leren, bewustwording en overtuigen.
Game
Een spel is een ongedwongen en doelgerichte activiteit waar de deelnemers op eigen initiatief aan deelnemen. Deze activiteit heeft regels en een afbakening waarbinnen de deelnemers leren door te doen en daarop te reflecteren.
Wat maakt een spel een spel?
De vijf kenmerken van een spel
toepassing
Serious Games zijn het beste in te zetten voor onderstaande vier toepassingen. Voor alle toepassingen valt echter te zeggen dat het draait om het scheppen van een veilige omgeving voor experimenteren, fouten maken, daarvan leren en nog eens proberen. Daarbij spreken spellen niet alleen het verstand aan, maar ook het gevoel waardoor het een complete ervaring wordt die lang kan blijven hangen.
Bewustworing & Motivatie
Beleef de aard en omvang van een kans, probleem of uitdaging door er zelf mee aan de slag te gaan. Zelf ervaren wat de effecten zijn van keuzes en gedrag in een gegeven context maakt het concreet en geeft betekenis.
Kennis & inzicht
Spelenderwijs nieuwe informatie en verbanden ontdekken geeft snel en langdurig resultaat. Dit ontstaat door te werken met nieuwsgierigheid en storytelling in een diepgaande en meeslepende omgeving waar de deelnemer geheel in op kan gaan.
Competentieontwikkeling
In spelvorm oefenen met nieuw gedrag en de effecten daarvan is een veilige manier om dit eigen te maken. Er kan gespeeld en geprobeerd worden in de praktijk zonder dat dit gevolgen heeft in de echte wereld.
Samenwerking & Communicatie
Samen tegelijkertijd leuke én leerzame dingen doen zorgt voor een gevoel van saamhorigheid terwijl er ook kortcyclisch geoefend kan worden met alle complexiteit van communicatie en samenwerking.